duminică, 19 februarie 2017

Resorturile interioare ale creației

Primul volum de cronică plastică al poetului, eseistului și criticului Octavian Mihalcea – Tabloul ca oglindă – îi trădează personalitatea poetică. Lansat cu ocazia sărbătoririi a 140 de ani de la înființarea Cercului Militar Național, lucrarea cuprinde cronicile scrise de autor despre 27 dintre pictorii care au expus în ultimii ani în galeriile edificiului aniversat. Poezia cronicilor este evidentă pentru cititor, așa cum este și educația exhaustivă a autorului. Nu lipsesc paralele cu mari poeți și scriitori universali și nici mataforele (fără de care poezia nu are valoare artistică, rămânând la stadiul de încercare pubertină). În plus, lirica analizelor din lucrarea menționată subliniază artistic latura lor critică avizată și aplicată.
Firescul aprecierilor estetice și poetice este frapant, iar franchețea – dezarmantă. Octavian Mihalcea disecă aproape chirurgical operele artiștilor plastici abordați pentru a descoperi resorturile interioare ale creației, revelațiile care s-au întrupat în culoare. Privirea profundă a autorului textelor reușește să străpungă aparența și să dezgolească înțelesurile sufletelor care stăpânesc pânza cu pensulele. Un demers aproape magic care izvorăște dintr-un bagaj uriaș de cunoștiințe, dar și dintr-o intuiție adâncă. Doar oamenii care dețin astfel de atuuri pot ajunge la un nivel superior, volumul fiind o demonstrație de forță în acest sens. Autorul își confirmă încă o dată valoarea incontestabilă.
El creează senzația simplității demersului realizat, dar arată și complexitatea mesajului. Texte scurte, la obiect, comprehensive, fine și poetice. O rețetă greu repetabilă. O amprentă personală și valoroasă a unui critic premiat. O lecție care ar trebui predată în școlile cu profil artistic. Dar nu într-o țară care ignoră valoarea autentică în favoarea mediocrității și a vulgarului gratuit. Într-o țară în care sunt ridicate statui unor personaje prefabricate din carton reciclat. Într-o țară în care sunt promovate intens penibilul putrezit în oglinzi diforme și imagini false însăilate din interes material.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu