Artistul caută neîncetat idealul, desigur
înconjurat cu multiple obstacole, într-un stadiu existențial din ce în ce mai
precar. Propunând volumul În moalele cerului (Brumar, Timișoara, 2012),
Anca Mizumschi ne face părtașii unui univers în care transfigurările au roluri
bine stabilite, astfel fiind marcate acele momente de maximă importanță.
Elocventa diversitate parcurge distanța dintre singurătatea fetală și anul
morții. Disoluția materiei rediscută ordinea existenței și aduce în prim-plan
consistente structuri hibernale, fior saturnian tăios, implacabil: A venit lumina și ne-a luat casa./ A venit
într-o noapte când nimeni nu mai credea. S-a auzit/ întâi un vuiet surd, apoi
tata a zis e prea multă liniște, să fugim/ și în timp ce fugeam cu lumea în
spate, cerul se îngusta cu încă un cerc/ până când am devenit un singur punct
și oasele noastre/ casante și mate ne-au părăsit și au mai plutit unn timp/ în
întunericul înghețat dintre stele. (Lumină și frig). Compozițiile Ancăi
Mizumschi , cu incontestabile valențe plastice, pot consona cu tonurile aproape
muzicale aparținând lui Pieter Bruegel Cel Bătrân, cel ce a eternizat estetic
cerul de un gri plumburiu, tonurile întunecate, arborii desfrunziți în contra
luminii și personajele dramatice, atât de speciale. Abordările familiale se
petrec pe fundal dramatic, acolo unde estetizările posedă o nelipsită aură expresionistă. Mișcarea e îngreunată de
presiunea considerabilă a locuirii în
golul ușilor interioare (Deszăpezirea), gest cu ample conotații angoasante.
Sentimentul unui iminent "fin du monde" presează și alugă orice
pozitivitate a orizontului de așteptare. Sublimare în vederea speranței
soteriologice, ieșirea din cercul aneantizant naște stări de neuitat: Umblam goală râzând și sunam/ din bănuții
aruncați în cutiile de conserve goale/ din fața bisericilor unde oamenii se
aplecau în genunchi/ ca să aibă cu ce să își cumpere pâine sau carne. Să plecăm
de aici ai spus/ și ne-am strecurat pe sub gardul cimitirului, corpurile
noastre au inundat străzile/ ca afluenții dunării la vărsare, și oricine putea
să ia o cană cu apă, să o ducă acasă,/ să o înmulțească, să facă un fluviu la
loc,/ să trăiască din noi de pomană. (Un fluviu la loc). Fine rostogoliri acvatice marchează
stadiul poemelor de dragoste. Amintind
de unele motive uzitate de Virgil Mazilescu în poezia cineva pe lume are nevoie de mine ( fiecare să-și ascundă îngerul în
buzunar/ ca la bâlci/ ca la/ cinematograful mut/ poate zborul va țâșni printre
zdrențe și urechi/ ei ce să-i faci vom fi un biet simbol/ și unghiul din toate
imposibil), Anca Mizumschi vizualizează cerul împreună cu dezirabilele
dorințe ascendente: Cel mai bine e să îți asculți mama/ să stai așezat la masă
cu împăratul ceresc/ cu cerul direct peste tine ca un giulgiu pentru genunchi/
și să te veselești, să te încânte ideea că nu o să-ți fie foame/ și sete și
frig și de abia atunci mama ta o să vină spre tine ținând în mâini o tavă cu
pahare de sticlă/ colorată pline cu tot felul de cuvinte ca la bâlci, ca la un
cinematograf mut/ pe care poți să desenezi pe pereți cu carioca și să spună bea
de aici, bea din laptele ăsta/ până te îmbeți, până poftești la alceva decât să
te naști/ din corpul meu încă o dată și încă o dată. Când ai să înveți și tu/
să stai acolo sus liniștită cu cerul așezat direct peste tine/ca un giulgiu
pentru genunchi? (Cântecul unei fete cuminți). Ceea ce ne place să numim
"realitate" poate avea o aparte consistență multiformă. Iată una
dintre accepțiunile acesteia, în viziunea Ancăi Mizumschi: Poate, ultima dată îmi iese. Realitatea arată ca un perete construit/
din carne/ și vin. (Carne și vin). La anumite ore privilegiate, aproape
orice elevare este posibilă, chiar și în prezența unor îngeri bizari, fără față, cu aripile prinse în bolduri de cer/ în insectar (Spânzurătoarea greșită).
Fluide teritorii onirice populează acest imaginar poetic: Dacă îți lipești urechea de caloriferul din
camera mea noaptea/ se aude marea. Picioarele patului se acoperă cu o crustă
fină de sare/ și poți pluti în timp ce dormi. (Înecata). Pentru că din vertij se naște lumina, dereglările,
sistematice sau nu, rimbaldiene sau nu, pot
suna și-n rai ca o chemare
(Balansoarul lui dumnezeu), pentru esențiale modificări ale interiorității.
Deasupra tuturor, cerul cu moalele sale, ceea ce poate duce cu gândul la un
tutelar punct "Sahasrara" abordat în cheie lirică. Nelipsitele răni
sunt etalate cu dezinvoltură prin bazarul lumii, câteodată încărcate metafizic: Singurul lucru pe care îl aveam erau
rănile./ Stăteau agățate de noi ca niște globuri de Crăciun strălucitoare/ pe
dinafară și de câte ori răsărea soarele le puneam în lumină/ să le vadă și
ceilalți. Fiecare casă avea rana ei principală/ și o mulțime de răni mai mici,
pe care urcai ca pe niște scărițe/ atunci când voiai să ajungi la alte
generații. (Comerțul cu răni). Clarobscuritatea estetică comportă valențe
metempsihotice recognoscibile printre
toate primejdiile înconjurătoare. Interioare problematizări caracterizează
viețuirea în universul liric propus de Anca Mizumschi, câteodată influențat de
o specială "omerta" ce ia treptat valori adictive: Sunt prinsă în poem,/ din când în când,/ în
nopțile cu lună,/ pe craniul meu ars curge/ ceară (Prizonierat). Imaginile
se succed într-un carusel cromatic unde trecerile succesive presupun nebănuite
surprize, respirații la lumina lumânărilor. Omniprezente peisaje marine asigură
irealul ambianței în care miresele aveau
rochii de culoare muștar, fără pată/ din când în când fluturi uriași li se
așezau pe umeri/ și le conduceau la altar ca o busolă/ care nu arăta același
lucru,/ câteodată nu arăta mai nimic/ și atunci ele înaintau/ complet oarbe/
duse-n lesă/ de o armată de fluturi (Natură moartă). Marianei Marin îi este
închinat un poem care evidențiază tușant rațiunea speranței într-un prezent
fără milă: Trăiesc ca minorele violate pe
stradă/ și fotografiate cu încetinitorul/ pe care cenzura te lasă să le dai în
ziare/ dacă le pui o panglică neagră pe ochi (De-a baba oarba). Trebuie să
pătrundem legile ieșirii din pământ pentru a cuceri promisiunile celeste. Misteriile
abordate țin de problematica luminii, chiar a iluminării. Prețul poeziei e greu
estimabil, situat în acea zonă intens visceralizată dintre viață și moarte. Ca
o posibilă concluzie, mereu de dorit, se impune sfărșitul războiului și așteptarea/ paradei militare (Sfârșitul
războiului). Dar până atunci
persistă ultragierea, consubstanțială condiției de trăitor într-o lume a
dualității. Problematica "umbrei" apasă poveștile de iubire, toate
predispuse alunecării. Din evidențele carnale derivă neliniști îmbrăcate în ceară (Maternitate), însoțitoare
constante și, paradoxal, greu identificabile. Totuși, căi bine fundamentate
vizează deschiderea. Poeta imaginează un stadiu al cunoașterii bazat pe
continua regenerare temporală, spre a câștiga serenitatea: ca amintirea unui toc/ din acela din care cerneala curgea limpede,
liniștitoare și hârtia/ semăna cu pielea mea de copil și cerneala avea altă
culoare/ și mama și tata tineri râdeau/ strigând după mine, nu mai sta atât/
timp suspendată în lumină ca într-un scrânciob/ agățat de cer că o să te doară
brațul/ și nu o să înțelegi niciodată/ că cerneala are altă culoare/ și că
liniștea e altceva (Liniștea e altceva). Treptat, culorile invadează
spațiul vital, proiectând tabloul finalului pe lângă simboluri diafane. Fericirea
e de multe ori asociată trecutului, dimineață fără sfârșit, protectoare: Pe vremea când trăia bunica mea toți eram
fericiți și de câte ori/ ne uitam la hârtia de pe peretele din bucătărie era
tipărit cu roșu calendar ortodox/ nu vedeam decât un șir de aureole
strălucitoare,/ o listă de sfinți așteptând-o în ordine/ pe bunica mea.
(Calendar ortodox) .
Octavian
Mihalcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu