Textele din
Poker Face (Editura Vinea,
București, 2010) compun imaginea
peisajului introspectiv ce
vizează un statut existențial brăzdat de variate suplicieri. Autenticismul
conduce toate palierele ființării printre pericole, spre neascunderea niciunui
detaliu caracteristic acestei realități ce aderă la o substanțialitate frustă,
greu de transfigurat. Cumva bacovian, în
hî, în ha, detașarea nu este decât aparentă: "atunci o liniște boreală
o să se ridice/ peste toate blocurile în care mi-am desprins în tăcere/ pielea
prea strânsă -/ și am să râd." Epidermicul e într-o continuă expansiune
cuprinzând straturi viscerale. Evidența accentuează stările dezintegrate,
filonul stabilității fiind ușor escamotabil: "fiindcă zidurilor doar puțin/
le place să rămână-n picioare// mai glorioasă și mai sonoră e-atunci prăbușirea
lor." Inevitabil, adânca înstrăinare naște dezechilibre, totuși atașate
unei estetici extrem de particulare: "tac fiindcă-ntre noi numai absențe
și numai noi./ departe spre orizont triste corăbii cu mirodenii/ și sclavi și
sticlă colorată." Din angoase derivă tablouri situate pregnant în zona
dură a expresionismului. Stările crepusculare abundă în poezia Ritei Chirian,
eterogenitatea anumitor ipostaze putând fi încadrată universului plastic
propriu lui James Ensor. Absurdul și elementele sumbre, cu notă caustică,
subliniază precaritatea ridicată pe care o avem de înfruntat, mesaj ce își
apropie neliniștile revoltei. Și la Rita Chirian apar măști obscure, forme ale
asprimii: "fiindcă în noaptea de treișpe spre paișpe octombrie/ în noaptea
aia/ vagoane lungi cu târfe și cerșetori/ s-au oprit sub geamurile mele și ei
au urcat// și am mâncat și-am băut până la dimineață/ ne-am tot încercat
rănile/ și ne-am strâmbat unii la alții/ și-am râs cum am mai râs doamne
dumnezeule." Un fior penetrant, thanatofil, învăluie versurile din Poker Face. Menajul cotidian devine din
ce în ce mai apăsător, încercuit de venele însingurării. La nivelul cuplului,
pierderea direcției creează o cromatică a rupturii cu nuanțe cvasi-clinice:
"acuma te recunosc de departe./ tristețea ta e verde ca flegma în
octombrie/ galbenă ca puroiul în martie/ albastră ca obrazul morților în
august.// acum între noi se deschid canioane largi/ și ele cresc/ ca serul de
botulină în ridurile femeilor.// acum suntem dinții încleștați ai unui copil
violat." Existențialismul Ritei Chirian se individualizează prin volumul
considerabil de spaimă, asumată fără
rezerve într-un peisaj predispus disoluției. "Oasele și pielea"
constituie șubrezii piloni caracteristici acestei aventuri a cărnii căzute. Lenta devitalizare atrage
stadiul critic "când sexul e umed și flasc și mușchii bine topiți/ de
foame și de-ncordare." Se desfășoară intense scenarii ale terorii,
întunecate regiuni din care "n-ai unde să fugi". Reprezentările sunt
apropiate maleficiior, "extaze rele ale sângelui cald." Fără
prețiozitate, intimismele acționează violent. Călătoriile lirice, de multe ori
paradoxale, aduc excentricitatea visului lângă crudele flagelări din viață. Astfel
apare un dureros vitraliu îndreptat către demolare și discreditare.
"Întunericul se scurge gros pe pulpe", parcă ilustrând delirul. Stările-limită
se succed cu rapiditate într-un straniu univers ultragiat. Parcă de peste tot
amenință pericolul multiplelor prăbușiri. Relațiile interumane, îndeosebi cele
pasionale, sunt adânc influențate de crepusculare eroziuni ce pot ajunge până
la prizarea lubrico-prosecturală a efluviilor unor "nopți roșii"
discontinue: "de-aia gesturile ei sunt de cârpă și limba ei/ e limba unui
cadavru și/ sexul e-un anotimp din care nu-ți amintești/ decât setea." În
aceste versuri, corporalizările extind arealul fantasmatic dincolo de zi și
noapte. Cvasipermanenta stare de exil
hibernal cheamă suprema părăsire: "aici nicăieri nu mai e acasă.
aici nu mai ești/ niciodată singur./ aici trupul frumos al bărbatului e o
banchiză/ pe care alergi/ printre leșuri descărnate și harpoane/ cu picioarele
goale.// aici moartea are culoarea ochilor mei morți." Angoasantă,
concupiscența devine armă letală: "sexul tău mă caută cu tristețe cu
rușine/ îți vorbesc despre dragoste îmi vorbești/ despre dragoste -/ carnea mea
se cască/ gol și negru/ ca țeava unui pistol". Se petrec lente
descompuneri adictive, autodevorări pe fundal cenușiu. Masiva disoluție
petrecută într-o accentuată claustrare duce la revelații greu suportabile:
"inima mea e un crematoriu de seringi infectate".Volumul Ritei Chirian, Poker Face, evidențiază agonii uneori tenebroase, rodul unei
abordări extrem de accentuate a propriului ego,
extravaganța îmbinându-se cu nevroza. O neobișnuită plăcere decadentă marchează
stilul acestei cărți spectaculoase.
Octavian Mihalcea
Octavian Mihalcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu