Volumul lui Paul Vinicius, Kemada
(Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2012), conţine extrem de percutante
priviri retrospective caracterizate, paradoxal, de implicare şi detaşare,
situaţie în care ludicul are o funcţie echilibrantă bine determinată. De multe
ori, crepusculul boemei e traversat fără prea mari torbulenţe, prin apelul la
aceste speciale abordări lirice, anonime, îndepărtând, din păcate doar
temporar, tensiunea: savarino/ de azi
înainte/ voi fi cuminte/ ca un efeb// nu tu piper/ şi - / mai salcâm/ sare/ să
nu mă doare/ membrul cel drept. În regim nocturn, succesiunea anotimpurilor
se dovedeşte tot mai pasibilă de inautentic. Brusc, amnezia capătă nuanţe
sepulcrale, rapid sublimate. Ambientul nefavorabil naşte sentimentul dezmărginirii:
frig străin/ într-o casă/ la fel de
străină// o lumină-mpleticită/ calică şi urâtă/ cernută prin nori// tremurul
fricos al frunzelor/ precum o fecioară/ subţire// iar eu - / ei/ bine/ eu -/
sunt tot mai departe/ decât/ departe. Paul Vinicius pictează miniaturi,
câteodată chiar un ozeneu minuscul/
străpuns de o torpilă/ de-a dreptul microscopică. Sinestezic, cromatica
imaginilor devine fluidă, totul conducând la invocarea marilor plecări. Tot mai
frecvent apelăm la arta camuflării, într-un cotidian de multe ori contestabil. De
aceea, o tentă suprareală învăluie câteodată aceste versuri. Destinderea ia
valori absolute, vizionarismul nefiind deloc exclus. Parcă à la René Magritte, deasupra
oraşului/ pe cer/ a-nceput să crească iarbă. Incursiunile onirice au totala
libertate a spaţiilor supramundane, fiind creată impresia timpului luat în
răspăr. Substanţa poetică include şi câteva artificii licenţioase ce subliniază
mult aşteptata eliberare. Omniprezentul pahar
punctează desprinderile de suprafaţa lumii şi pătrunderea într-un areal aparte,
cu legi variabile. Aici întâlnim multiple pasiuni, carnale sau nu, toate aşezate
sub imperiul magnetismului. Vodca e
ipostaziată apodictic, aici cu ample însuşiri contondente: groaznic/ câtă duhoare/ poate împrăştia un cuvânt// aşa că m-am întors/
într-o foarte mare grabă/ pe insula mea// am luat de pe raftul bibliotecii/
sticla cu vodcă/ şi m-am apucat/ s-o răsfoiesc/ pagină cu pagină/ cer despicat
de păsări cu cer despicat de ploaie/ imersie după imersie/ scafandru cu
scafandru// până când/ ţăndări/ au rămas// din cuvântul acela. Pe fondul
constantei alunecării, visele se fabrică odată cu necesitatea identităţii
schimbate. Diversitatea asigură oricând un refugiu până la inevitabila trezire
la realitate. Asumata fibră marginală face din Kemada un autentic manifest al genului. Solidaritatea are conotaţii
impresionante: mulţi dintre cei de aici/
au murit de mult/ însă continuăm să ne vedem/ din când în când/ fiindcă ne-am
iubit/ şi altfel/ nici că s-ar putea. Este
privilegiată diferenţierea de ceea ce, generic, se consideră a fi în sfera
normalităţii. Ceasurile parcă bat altfel, ziua sau noaptea. Mazilescian, avem
profilată constanta unei misterioase regiuni: în curând/ viaţa mea/ dar şi ale voastre/ vor ajunge într-o câmpie
amnezică/ proaspăt ninsă/ scrisă cu păsări lungi/ negre. Stilizări cu
declarată pecete orientală marchează aceste nostalgii. Asistăm la fiinţarea
între multiple oglinzi pasionale: propun
un armistiţiu:// un sărut/ cu puţin/ (numai puţin)/ sânge/ care/ nu îmi va
tulbura minţile// un simplu/ sărut/ şi tot ceea ce decurge/ de aici -// în timp
ce picioarele tale îmi spun/ cu fermitate/ în timp ce gura ta/ eşuează/ pe o
insulă/ pustie. Rănile nu mai sunt ascunse sub razele benevolente ale
calofiliei. Totul apare din ce în ce mai frust, fiindcă nu poţi dansa pe o inimă/ fără să strecori/ noapte/ într-un
suflet. Oricând există pericolul ca iubirea să fie supusă obişnuitelor
relativizări. Cuvintele vor inventa în continuare inedite universuri onirice,
purtând evanescenţa lirică pe clapele
unui pian// infinit. Ironia e tot timpul binevenită, compensare a
neîmplinirilor sufleteşti. Iată un elocvent portret spectral, cu eterice tuşe
prerafaelite: ea nu avea genunchi// ci
două tâmple/ de copii/ căzuţi pe gânduri// şi mâinile mele// care/ uitaseră/ să
mai mângâie. Geografiile imaginare urmează neabătut linia sângelui, aproape
de mereu iluzoria realizare a inimii. Abandonul provoacă dureroase alunecări, re-luări, re-inventări diverse,
îmbrăţişări neterminate. Gestul uzual consonează cu profundele flagelări ajunse
deja reper. Ecouri baudelairiene, dintr-o
ţară ploioasă, accentuează spleen-ul
unor odată luminoase îndrăgostiri. De atunci, presiunea a început să fie
constantă, sub zodia claustrării ce reconsideră abnorm cromatica unei vieţi cu
debut promiţător. Contingenţa nu cadrează, bineînţeles, cu cele poezeşti. Va urma un zâmbet bine ţintit,
narcotizant: aşa că-ţi aprinzi o ţigară/
şi zâmbeşti/ în gând/ aşa cum numai robert de niro/ a ştiut-o face/ pe ultimele
zeci de metri de peliculă/ ale lui once
upon a time in america// (un zâmbet fără timp/ fără spaţiu/ fără ţintă/ un
zâmbet frumos/ cel mai frumos zâmbet din lume/ plutind prin opiu/ şi
întorcându-se-n opiu)// cineva/ undeva/ prin oraşul ăsta/ te iubeşte. Suspendarea
deasupra abisului împarte existenţa în zone câteodată suprapuse conform unui
algoritm extrem de particular. Povestea cicatricelor sanguinolente urmăreşte
linia autenticităţii. Janis Joplin şi Jimi Hendrix punctează umbroasele
constante ale aducerii aminte. Lipsa dialogului dintre inimi reprezintă
hiatusul întregii existenţe, poetice sau nu. Nocturnul generează unele pasaje
apropiate anatemei: tot ce ai atins tu/
din mine/ a devenit/ (iată:)/ cenuşă/ scrum/ dinamită// inclusiv băltoaca asta
informă/ de cuvinte/ precum un cancer/ al hârtiei/ care a devenit carte. În
Kemada, tristeţea provoacă
rafinamentul versurilor mari, perpetuate metamorfic.
Octavian Mihalcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu